4 listopada 2021

Cukier trzcinowy – czym różni się od białego?

Cukier trzcinowy przez wielu uważany jest za zdrowszą alternatywę cukru białego, kupowany jest więc chętnie przez miłośników zdrowego stylu życia. Z drugiej strony słyszymy głosy twierdzące, że cukier to cukier i nie ma znaczenia, jakiego jest on rodzaju. Kto ma rację w tym sporze? Czy cukier trzcinowy rzeczywiście jest zdrowszy od białego?

Cukier trzcinowy a biały – różnice

Podstawową różnicą pomiędzy cukrem trzcinowym a białym jest roślina, z której są pozyskiwane. Cukier trzcinowy, jak sama nazwa wskazuje, produkowany jest z trzciny cukrowej. W zależności od rodzaju może być on przetworzony w mniejszym lub większym stopniu, każdy rodzaj ma również nieco inny kolor i aromat. Cukier biały pozyskiwany jest natomiast z buraków. Jaki jest najważniejszy powód, dla którego cukier trzcinowy uważany jest powszechnie za zdrowszy? Możemy kupić go w formie nierafinowanej, natomiast cukier biały dostępny jest w sklepach jedynie jako rafinowany. Proces rafinacji, czyli oczyszczania, usuwa naturalną melasę, która nadaje brązowy kolor. Podczas rafinacji usuwane są jednak również wszelkie składniki mineralne i odżywcze które, choć w niewielkiej ilości, występują w nierafinowanym cukrze trzcinowym.

Czy cukier trzcinowy jest zdrowszy niż biały?

Cukier trzcinowy nierafinowany zawiera niewielkie ilości potasu, wapnia czy magnezu, jednak zdecydowanie nie należy traktować go jako źródła tych składników w diecie. Żaden rodzaj cukru nie powinien być nadużywany, a jego spożywanie powinno być ograniczone do minimum. Rozważając wprowadzenie do codziennej diety niewielkiej ilości cukru, nierafinowany cukier trzcinowy może być jednak korzystniejszym wyborem niż rafinowany cukier biały, jeśli tylko wybierzemy ten o jak najmniejszym stopniu przetworzenia. Należy również pamiętać, że producenci często sprzedają sztucznie barwiony brązowy cukier po zawyżonej cenie jako trzcinowy, warto więc przed zakupem dokładnie zapoznać się z etykietą produktu.